Advies over de positionering van de afdeling communicatie

Advies

Positionering en inrichting afdeling communicatie

Positie kiezen en uitwerken voor communicatie

Iedere afdeling communicatie bevindt zich in een geheel eigen situatie. Soms is een masterclass of andere vorm niet geschikt voor de situatie waarin je afdeling of je organisatie zit. Dan is een adviestraject op maat een uitkomst. Veel organisaties zijn in de weer met hun communicatiefunctie. Hoe gaan we het inrichten? Wat hebben we als organisatie nodig van de afdeling? Heeft de afdeling meer marketing competenties nodig of meer adviesvaardigheden? Hoe staat de afdeling er zelf voor en wat willen de interne stakeholders? Dit zijn vragen die bij veel organisaties leven over de communicatiefunctie.

Blik van buiten

Als ervaren adviseur van afdelingen communicatie ga ik samen met de organisatie en afdeling aan de slag. Met expertise en een blik van buiten. Interne verwachtingen en wensen over de afdeling brengen we in samenspraak in kaart. Een afdeling communicatie en het management kunnen ook verschillende ideeën hebben over de rol van de afdeling of juist over de belasting en werkzaamheden. Dan kan een onafhankelijk blik van buitenaf soms verfrissend werken.

Draagvlak & keuzes

Het doel van de meeste adviestrajecten is om de nieuwe positionering van de afdeling scherp te krijgen. Met oog voor draagvlak onder zowel de afdeling communicatie zelf, als onder de verschillende interne klanten. Van management tot andere afdelingen en medewerkers.

Vaak houdt een traject dan ook in dat deze stakeholders met interviews meegenomen worden in het proces. Om te komen tot keuzes in de positionering is het werken met scenario's voor de afdeling een bruikbare route. Zo worden verschillende mogelijkheden voor de afdeling verkend en kan er een afgewogen keuze voor de positionering gemaakt worden.

Ruime ervaring

Als adviseur heb ik een ruime ervaring met het adviseren van directies, management en afdelingen over de positionering van de communicatiefunctie in uiteenlopende situaties. Van de herinrichting van communicatie tot de oprichting van afdelingen binnen organisaties. Mijn aanpak is pragmatisch door het verkennen en verdiepen van verschillende mogelijkheden met een goed oog voor de ambities van de organisatie en de karakteristieken van de afdeling.

  

Afspraak terugbellen maken advies positionering en inrichting afdeling communicatie

Opdrachtgevers aan het woord

Belangrijk in trajecten is de samenwerking met afdelingen, teams en opdrachtgevers. Lees hieronder hoe zij het traject zelf hebben ervaren:

  

plaatje3 plaatje4 plaatje2 plaatje1

  

Meer weten?

Ben je bezig met de positionering van de afdeling communicatie en heb je vragen? Neem dan gerust contact op en ik help je graag verder. Bel 033 - 21 10 075 of stuur een e-mail.

Neem contact op met De Afdeling Communicatie training en advies over het advies over de positionering voor jouw communicatieafdeling

  

  

  • Maak zelf de Afdelingsscan

    Wil je weten waar jouw afdeling staat? Maak dan de gratis Afdelingsscan en ontvang direct de resultaten.

    Wil je naast advies voor je positionering weten hoe jouw afdeling communicatie er voor staat? Met de Afdelingsscan weet je het snel
  • Op de hoogte blijven?

    Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief met tips en inzichten voor je eigen afdeling communicatie.

    Wil je naast advies over de positionering en inrichting van de afdeling communicatie ook de nieuwsbrief over het positioneren voor je afdeling communicatie ontvangen, schrijf je daar hier in