Communicatieadviuseur denken vanuit je opdrachtgever

Denken vanuit

je interne opdrachtgever

Artikel | Afdelingen & teams communicatie

Wanneer je al jaren binnen een organisatie als communicatieadviseur werkzaam bent, dan word je onderdeel van de organisatie. Dit brengt heel veel voordelen met zich mee. Je kent de weg binnen een organisatie, weet hoe dingen gaan, je kent de mensen en weet van bestaande opvattingen. Simpel gezegd: je bent onderdeel van de cultuur binnen de organisatie.

Gewenning als nadeel

Opvallend genoeg heeft dit ook een groot nadeel voor jezelf als adviseur en je team: gewenning. Je weet hoe dingen gaan en daar houd je rekening mee. Je verwacht soms niet eens anders meer. Waarom is dit nu ook een nadeel voor jezelf of je team? In trainingen en workshops met afdelingen communicatie merk ik dat communicatieadviseurs hun werkzaamheden vrijwel niet meer bekijken vanuit de invalshoek "opdrachtgever - opdrachtnemer". Projecten waar je aan werkt, adviezen die je schrijft, alles wat je doet: je doet het voor en met collega’s samen. Als ik het in gesprekken met teams heb over "wie zijn jullie voornaamste interne opdrachtgevers”, dan merk ik dat die term “opdrachtgevers” vaak wat onwennig aanvoelt voor velen. Zo kijken ze er niet naar.

Waarom is dit belangrijk?

In de regel zijn communicatieadviseurs goed in het denken vanuit behoeften, motieven en perspectieven van doelgroepen in de communicatie. Met die kennis en expertise zorgen ze er voor dat ze tactieken ontwikkelen om een gewenst doel bij deze doelgroep te bereiken (informatie overbrengen, dialoog stimuleren, houding beïnvloeden, ect.).

Precies deze vaardigheid (doelgroepdenken) is enorm bruikbaar bij de omgang met interne opdrachtgevers. Want: wat willen zij precies, vanuit welke context handelen en denken ze, wat drijft hen? Nadenken over antwoorden op deze vragen, zorgt ervoor dat je een betere communicatieadviseur bent voor interne opdrachtgevers.

Denken vanuit de interne opdrachtgever

De vaardigheden en kennis die communicatieadviseurs inzetten bij het beantwoorden van vraagstukken, zetten ze in de praktijk veel minder in bij de omgang met interne opdrachtgevers. En dat is jammer. Want in de kern is communicatie een ‘ondersteunende dienst’ voor het primaire proces van de organisatie (zorg verlenen, verzekeringen verkopen, levensmiddelen produceren, etc.). Om succesvol te zijn is denken vanuit en je verplaatsen in de communicatiedoelgroep van groot belang. Maar het is eveneens belangrijk om dit ook te doen ten aanzien van je interne opdrachtgevers. Ook dit bepaalt mede je succes als adviseur.

Een paar tips

Het klinkt simpel, je interne opdrachtgevers meer benaderen als "doelgroep" zoals klanten, en dat is het eigenlijk ook.