Artikel | Afdelingen & teams communicatie
Wanneer je als afdeling bezig bent met de positie binnen je eigen organisatie, is het soms handig om te zien hoe andere afdelingen eigenlijk presteren. In dit artikel staan de gemiddelde scores van afdelingen communicatie met wie we de afgelopen 5 jaar workshops en adviestrajecten hebben doorlopen. Het geeft een goed beeld van hoe de gemiddelde afdeling, met wie we hebben gewerkt, er voor staat. Het geeft een beeld waar ze staan wanneer zij een positioneringstraject ingaan en waar ze naar toe willen.
Scores bij het Rolmodel
In de Afdelingsscan komt de vraag aan de orde waar de afdeling communicatie nu staat en waar zij in de toekomst moet staan. Deze vraag wordt beantwoord aan de hand van het Rolmodel. Hieronder staan de gemiddelde posities vermeld. "H" is de huidige positie, "G" is de gewenste positie van en volgens de afdeling zelf. Opvallend is dat vrijwel alle afdelingen willen bewegen naar de rol van "business partner" voor de organisatie en ze veelal nu nog als "uitvoerder" gekenmerkt kunnen worden.

Inhoud en typering werkzaamheden
In de Afdelingsscan komen diverse vragen en stellingen voorbij die gaan over de inhoud en typering van de werkzaamheden van de afdeling communicatie. Hieronder staan de gemiddelde scores vermeld van deze elementen. Opvallend zijn de hoge scores op "adviseren / organiseren" en "operationeel / tactisch" en daarmee de relatief lage scores van de elementen "evalueren" en "strategisch".

Domeinen
In de Afdelingsscan komen de domein waarop een afdeling wel/niet actief is ook voorbij. Opvallend bij de scores is dat er weinig uitschieters zijn naast de wat meer traditionele domeinen van "opmaak en management van middelen" en "tekstproductie".

Betekenis van de scores?
Uiteraard is de betekenis van de scores erg afhankelijk van de details en positie van de afdeling. Wat in ieder geval opvalt, is dat de meeste afdelingen naar een behoorlijke andere positie willen bewegen dan waar ze zich nu bevinden. Dat veel afdelingen een meer uitvoerende rol hebben, zie je ook terug in de mate waarin ze nu operationeel en tactisch bezig zijn in hun werk. Sommige afdelingen staren zich nog wel eens blind op de wens om alleen maar meer strategische werkzaamheden te willen uitvoeren. De uitvoering van alledag gaat namelijk ook gewoon door.
Het is raadzaam om goed te blijven kijken naar wat de eigen organisatie nodig heeft en vanuit dat fundament te werken aan de gewenste positie. Het maken van beweging van de rol van "uitvoerder" naar "business partner" van de organisatie vraagt namelijk enerzijds om de ruimte vanuit de organisatie om deze positie ook te gaan innemen, anderzijds kan het zijn dat de afdeling zelf dan ook behoorlijk aan de eigen competenties en expertises moet werken.
-
Maak zelf de Afdelingsscan
Wil je weten waar jouw afdeling staat? Maak dan de gratis Afdelingsscan en ontvang direct de resultaten.
-
Workshop & masterclass
Bekijk de mogelijkheden van een workshop of training voor je eigen afdeling of team.
Andere artikelen
- 3 stappen voor meer focus als communicatieafdeling
- Willen en kunnen: werken aan je positie als communicatieadviseur
- Rol en mogelijkheden voor communicatie in de corona-crisis
- Hoe positioneer je de afdeling communicatie?
- Als communicatieadviseur in een strategische positie komen
- Het belang van het communicatieperspectief
- Probleemdenken bij de visievorming voor je afdeling
- Je uitgangssituatie in kaart brengen voor je afdeling
- Het Rolmodel gebruiken bij het positioneren van je afdeling
- Hoe komt verandering tot stand voor je afdeling?