Artikel | Afdelingen & teams communicatie
Bij de aanpak van veel trajecten gebruik ik het Rolmodel voor de communicatieafdeling of het team. Het Rolmodel bevat vier schetsen van de rol die je als afdeling kan innemen, met daarbij globale typeringen. Het Rolmodel is vooral een hulpmiddel dat dient als start en leidraad voor het gesprek over de positie van de afdeling. Hoe kan je het model nu goed gebruiken als je zelf aan de slag wilt met de positie van je afdeling communicatie?
Kijken naar je communicatieafdeling
Afdelingen en teams, die aan de slag gaan met de functie en rol van de communicatieafdeling, merken waarschijnlijk al snel dat het gesprek er over heen en weer kan gaan. Vooral tussen de huidige en gewenste situatie van de afdeling. Hoe gaat het nu, wat kan er beter, moeten we veranderen, etc. Het is aan te raden dit gesprek duidelijk op te delen in de vragen "waar staan we nu" en "waar willen/moeten we heen". Het Rolmodel is daar erg geschikt voor. Het is een simpel en helder plaatje dat zo'n gesprek een bruikbare grondslag geeft. Het model is goed in te zetten op verschillende niveau's:
- Voor het gesprek met de eigen communicatieafdeling over waar je staat en heen wilt
- Voor het gesprek met het management en interne stakeholders over waar de communicatieafdeling staat en zou moeten staan
Tips voor het gebruik van het Rolmodel
Ga je aan de slag met je communicatieafdeling en wil je daarbij het Rolmodel gebruiken? Dan zijn deze tips wellicht bruikbaar voor je bij de aanpak. Het zijn stappen die we in onze trajecten ook wel gebruiken, afhankelijk van de vraag van onze opdrachtgevers.
Wanneer je communicatieafdeling bestaat uit meerdere personen, gebruik dit model dan om teamleden eerst voor zich zelf de huidige en gewenste te laten aangeven. Een aanvullende stap is om ieder teamlid extra elementen kort te laten opschrijven voor de gewenste rol van de afdeling. Iedereen heeft een gewenste positie gekozen waar de afdeling in toekomst moet staan volgens henzelf. Werk deze positie dan eens kort uit aan de hand van de indeling: doen, kunnen, weten. Probeer dat uitwerken kort te houden en noteer de elementen die het belangrijkste zijn. Let op: het gaat hierbij om de gewenste positie van je afdeling.
- Doen: wat doet de afdeling en hoe? Welke inhoudelijke taken heeft de afdeling? Met welke onderwerpen houdt de afdeling zich globaal bezig? Hoe typeer je de manier van werken?
- Kunnen: wat moet de afdeling daarom kunnen? Denk daarbij aan vaardigheden/competenties die medewerkers van de afdeling moeten hebben en welke expertise aanwezig moet zijn m.b.t. het communicatievak.
- Weten: wat weet de afdeling daarom? Waarvan moet de afdeling op de hoogte zijn en in welk stadium? Welke concrete vragen kan de afdeling beantwoorden voor “interne” klanten?
Aanvullend kan je nog een extra element toevoegen aan de uitwerking: wat doen we als afdeling niet meer?. Benoem daarbij voor zover mogelijk de 5 belangrijkste dingen die de afdeling in de toekomstige situatie niet meer doet, dingen die het nu nog wel doet. Dit kan van alles zijn, type werkzaamheden, een bepaalde manier van werken, etc. Wat ieder teamlid zelf het belangrijkste vindt. Deze toevoeging kan een indicatie zijn van waar de bottlenecks liggen in het bereiken van de gewenste situatie die je als afdeling ziet.
Antwoorden samenvoegen & bespreken
Als ieder teamlid van je afdeling de huidige en gewenste positie heeft gekozen en deze kort heeft uitgewerkt, kan je de antwoorden met elkaar bespreken. Door iedereen zelf de eigen huidige en gewenste positie op een groot vel te laten plaatsen, ontstaat een mooi beeld van hoe de communicatieafdeling in beginsel naar zich zelf kijkt. De verdere uitwerking van de gewenste situatie kan je gebruiken om verder door te spreken met elkaar over hoe de rol van je afdeling er specifieker uitziet.
Keuzes maken
Het rolmodel is dus een goed middel om snel en eenvoudig het gesprek aan te gaan over de positie van je communicatieafdeling. Al lijkt het model makkelijk, je zult merken dat wanneer je er mee aan de slag gaat de discussie best lastig kan worden. Het maken van keuzes voor je afdeling wordt er voor je team, het management en andere interne stakeholders wel een stuk overzichtelijker door.
-
Maak zelf de Afdelingsscan
Wil je weten waar jouw afdeling staat? Maak dan de gratis Afdelingsscan en ontvang direct de resultaten.
-
Workshop & masterclass
Bekijk de mogelijkheden van een workshop of training voor je eigen afdeling of team.
Andere artikelen lezen?
- 3 stappen voor meer focus als communicatieafdeling
- Willen en kunnen: werken aan je positie als communicatieadviseur
- Rol en mogelijkheden voor communicatie in de corona-crisis
- Hoe positioneer je de afdeling communicatie?
- Als communicatieadviseur in een strategische positie komen
- Het belang van het communicatieperspectief
- Hoe presteren andere afdelingen communicatie
- Probleemdenken bij de visievorming voor je afdeling
- Je uitgangssituatie in kaart brengen voor je afdeling
- Hoe komt verandering tot stand voor je afdeling?